Velká římsa

Angličtina  Velký sráz

Topografická mapa Afriky
Umístění
32°12′00″ jižní šířky sh. 22°38′24″ východní délky e.
Země
červená tečkaVelká římsa
 Mediální soubory na Wikimedia Commons

Velký sráz je horský systém a cuesta  v jižní Africe , který odděluje vnitrozemskou plošinu od nízko položených oblastí Atlantského oceánu a Indického oceánu .

Geologie

Velká římsa je jednou z nejstarších oblastí na Zemi . Vznikla po rozdělení primárního kontinentu Gondwana asi před 120 miliony let. Zároveň jsou zde některé horské útvary, pod příkrovem sedimentárních vrstev a otevřené v důsledku procesů zvětrávání a eroze, staré více než 2,5 miliardy let. Tyto horské oblasti jižní Afriky se během milionů let postupně vzdalovaly od pobřeží do Afriky. V období třetihor se zde aktivují tektonické procesy, které působí nejen podél severojižní linie římsy , ale šíří se i ze západu na východ. V důsledku toho se formuje moderní krajina celé jižní části Afriky.

V Namibii

Velký sráz prochází Namibií od severu k jihu a odděluje její atlantické nízko položené pobřeží od vyvýšené centrální části země. Zde je pozvolný přechod stoupající (až do výšky 600 metrů) pouště Namib , za níž začínají ostré převýšení Velké římsy, dosahující v severní Namibii výšek více než 2000 metrů. Zde Ledge tvoří pohoří Hartmann , Bein a Dzhubert , na jihu Namibie - plošina Khomas , pohoří Rang , Naukluft a Tiras . Od pohoří Naukluft k řece Orange se římsa táhne severojižním směrem, Rotrand cuesta v délce více než 400 kilometrů. Na východě se Velký sráz postupně zmenšuje, postupně přechází do vnitroafrické vysočiny a do nížin pouště Kalahari .

V Jižní Africe

V pohraničí mezi Namibií a Jižní Afrikou překračuje Velký sráz kaňon řeky Orange a pokračuje jako západní svah pohoří Richterveld jižním směrem kolem města Springbok přes pohoří Bockeveld (až 840 metrů) a dále do Jižní Afriky. Zde Ledge rozděluje krajinu Karoo na 2 části. Horská linie se táhne, včetně masivu Huntamsberg (1799 m), podél hor Roggeveld (1742 m), Coms (1902 m) a Nuweveld (2070 m) až k průsmyku Molveno u města Beaufort West (nedostupné spojení) . Archivováno z originálu 5. února 2016.  . Odtud se Velký sráz táhne řídce osídlenou oblastí do pohoří Graaff-Reinet a dále od jihu východním směrem do Sněžných hor (2504 metrů) s odbočkou na sever. Zde pokrývá povodí Fish River a tvoří pohoří Bambos (2376 metrů) a masiv Stormberg (2290 metrů) na jeho východním pobřeží , severně od města Queenstown . Dále Velký sráz prochází Eastern Cape , směrem k městům Dordrekh a Eliot , přechází na západní svahy pohoří Drakensberg a směřuje k hranici mezi Jižní Afrikou a Lesothem . Poté se Ledge táhne podél státní hranice a dosahuje nejvyšší polohy (3748 metrů) na východních svazích Dračích hor. Dále horská linie prochází provincií KwaZulu-Natal a probíhá souběžně s hranicí národního parku Natal Dragon Mountains . Na severním konci Dračích hor se Velká římsa stáčí doprava, přes jihoafrickou provincii Mpumalanga se táhne směrem na Svazijsko a dále do provincie Limpopo (Mount Strideport , výška 2208 metrů). V blízkosti řeky Limpopo se výška Ledge snižuje na úroveň údolí řeky. Jeho pokračování je dále patrné na území Zimbabwe a Mosambiku .

V Mosambiku

V Mosambiku je pohoří Lebombo součástí Velkého srázu , který se nachází nedaleko hranic s Jižní Afrikou a Svazijskem a dosahuje výšky 2400 metrů. Okraj Great Ledge vychází v Mosambiku do oblasti Velkých jezer  - poblíž jezera Malawi . Severně od 20° j. š sh. pohoří Great Ledge se blíží k pobřeží Indického oceánu a má mnohem větší výšku než na jihu Mosambiku. V této oblasti (provincie Manica ) přechází alpská náhorní plošina postupně v nížinu, na níž se tyčí osamocené hory obklopené tropickým pralesem.