Létání v kruhu

Aktuální verze stránky ještě nebyla zkontrolována zkušenými přispěvateli a může se výrazně lišit od verze recenzované 23. ledna 2016; kontroly vyžadují 8 úprav .

Kruhový let („boxový let“) - let po stanovené trase (obvykle obdélníkové) v oblasti letiště pro procvičování výpočtů vzletu, přiblížení, přistání a přistání, jakož i pro opuštění a přiblížení na letiště. Je důležitou součástí přibližovacích a UTP (cvičných letů) na letounech a kluzácích. V případě UTP v letadle lze použít přistání dopravníku .

Charakteristika kruhu a jeho označení

Jak je kružnice umístěna vzhledem k dráze a terénu, její výška a další charakteristiky jsou uvedeny v příslušné navigační dokumentaci, se kterou se pilot nebo kadet seznamuje v procesu přípravy na let. Standardní výška kruhu na letištích v bývalém SSSR  je 600 metrů (v rovinatém terénu) nebo 1200 metrů a vyšší (v hornatém terénu).

V Rusku se názvy prvků kruhu liší od názvů přijatých na Západě , kde jsou segmenty pravoúhlé trasy označeny svými vlastními názvy (v angličtině: odlet / počáteční (vzlet), boční vítr , po větru , základna , konečná ) . Ve verzi přijaté na území Ruska se na kruhu rozlišují 4 otáčky, číslované od vzletu (první, druhá, třetí, čtvrtá). V závislosti na tom, na které straně dráhy kruh prochází (a které zatáčky se provádějí), se nazývá vpravo nebo vlevo (R / L), v sovětské / ruské tradici je také obvyklé označovat směr kruhu podél kardinála směru, například jižní letový kruh.

Po vzletu se provede první zatáčka a stoupání pokračuje až do druhé zatáčky, někdy spárované s druhou, přičemž podvozek je před zatáčkou nebo během ní zcela odstraněn , a pokud v navržené oblasti letiště nejsou žádná omezení rychlosti aby se zmenšil poloměr otáčení, pak jsou z mechanizace také zcela odstraněna křídla a letoun vyvine cestovní rychlost. Let z druhé do třetí zatáčky se nazývá let s opačným kurzem, přičemž letadlo míjí traverz dráhy - dráha je přesně 90° ke směru letu, pokud je kruh vlevo, tak vlevo , pokud je kruh vpravo - vpravo od letadla. Do třetí otáčky rychlost klesá a po ní zpravidla začíná výroba podvozků a mechanizace. Čtvrtá zatáčka se provádí tak, že na jejím konci je letoun na prodloužené ose dráhy (v rovině dráhy) a v určité vzdálenosti začíná klesání po předpřistávací přímce - sestupové dráze. Například při výšce kruhu 600 m a standardním sestupu (GPA) 2° 40' začíná klesání 12 km před koncem dráhy. Po čtvrté zatáčce (u středních a těžkých letadel - ještě před vstupem do sestupové dráhy, u lehkých letadel - někdy v sestupové dráze) je letoun uveden do přistávací konfigurace - klapky jsou vysunuty do plného úhlu a s tzv. - tzv. pozdní uvolnění podvozku, cvičené pro úsporu paliva, před vypuštěním přídavných vypouštěcích klapek podvozku.

Ke stavbě kruhu se používají rádiové prostředky - řídící radiomajáky (PRM), azimutové a dálkové radiomajáky ( VOR/DME ), GPS . Pro určení boční vzdálenosti od dráhy, která je důležitá pro výpočet třetí a čtvrté zatáčky, stačí mít ložiska dvou PFP a znát vzdálenost mezi nimi nebo azimut a vzdálenost od majáku VOR / DME, určit lineární vzdálenost od dráhy nezbytná pro výpočet zatáček a vstup do sestupové dráhy - také signál z majáku DME nebo mrtvé počítání podle rychlosti a času po projetí traverzu jednoho z PRM.

Pravidla pro konstrukci kružnice

Po vstupu do kruhu se piloti pohybují jedním směrem, na určitých místech hlásí rádiem o své poloze a také o svých záměrech (například přistát, dopravník nebo jít na trasu). Směr kružnice se mění spolu se změnou kurzu vzletu/přistání, který se naopak volí v závislosti na aktuálním směru větru - takže přistání a vzlet probíhá s protivětrem, což zkracuje dobu vzletu a rozběh letadla. podél ranveje.