Žánr literární kritika, dějiny myšlenek
Autor Edward Wadi řekl
Původní jazyk Angličtina
Datum prvního zveřejnění 1978
nakladatelství Knihy Pantheon

Orientalism je kniha amerického literárního kritika palestinského původu Edwarda W. Saida z roku 1978 .

Autor odhaluje podstatu západního přístupu k vnímání, porozumění, interpretaci, zkoumání Východu, interakci s ním. Orientalismus je název tohoto přístupu, který se vyznačuje zaujatostí a zaujatostí. Orientalismus je podle autora knihy symbolem evropské moci nad Východem. Orientalistický „východ“ je artefaktem Západu. Saidova kniha měla významný dopad na sociální a humanitní disciplíny na přelomu 20. a 21. století a stala se zásadním dílem pro postkoloniální studia .

Definice orientalismu

Said ve své práci o Východě používá dva pojmy – „Východ“ a „Orient“. Pojem Východ se používá v geografickém smyslu a Orient v kulturním.

Orientalismus je podle Saida, Orient, evropský vynález, evropská myšlenka Východu. Orientalismus nezobrazuje Východ jako realitu, přirozenou danost, nepopisuje ho jako region. Orientalismus je studium východu, založené na postojích západního vědomí. Evropské vnímání Východu je založeno na teorii a praxi, na určité ideologii, která se pak transformuje v politické rozhodnutí. Předpokládá existenci, přítomnost určitého rámce, filtru, který omezuje úvahy o Východě a tvoří o něm určitý systém poznání. Orientalismus je myšlenka, která má svou historii a tradici a podle níž je Východ vytvořen člověkem. V orientalismu je zaujatost v diskuzi o tématech Východ, Arabové, islám. Saidovým cílem ve své práci je prozkoumat orientalismus a pokusit se odpovědět na otázku, jak imperialistická orientace orientalismu ovlivnila podřízenost této ideologii a oblastem, jako je filologie, lexikografie, historie, biologie, politická a ekonomická teorie, beletrie a lyrická poezie, atd. V úvodu Said píše:

...orientalismus vnímám jako dynamickou výměnu mezi jednotlivými spisovateli a hlavními politickými zájmy (koncerty) stanovenými třemi velkými říšemi – Britskou, Francouzskou a Americkou – na jejichž intelektuálním a imaginativním území toto psaní vzniklo.

Autor sdílí skrytý a explicitní orientalismus. To druhé je přítomno v politice a ideologii, zatímco to skryté je nevědomé vnímání Východu, nevědomé lpění na určitých názorech na Východ. Said se zaměřuje na studium orientalismu a orientalistických textů z Velké Británie, Francie a Spojených států, přičemž svou volbu vysvětluje tím, že nejaktivnější imperiální politiku na Blízkém východě prováděla Velká Británie a Francie a po 2. sv. Válka – ze strany Spojených států.

V úvodu autor uvádí několik vzájemně souvisejících definic orientalismu. První definice orientalismu je akademická, tedy význam, ve kterém je tento termín používán v akademických kruzích. Vědci, například historici, antropologové, kteří se zabývají Východem, jsou orientalisté a oblast, kterou studují, se nazývá orientalismus. Podle Saidovy druhé definice je orientalismus styl a způsob myšlení, který je založen na protikladu podstaty a způsobu poznání „Východu“ a „Západu“:

Orientalismus je styl myšlení založený na ontologickém a epistemologickém rozlišení mezi „východem“ a (téměř vždy) „západem“

V tomto smyslu orientalismus chápou umělci, politologové, zaměstnanci vládních resortů. Kromě akademických a imaginativních tradic chápání tohoto termínu existuje ještě třetí chápání orientalismu, které má více materiální a historickou konotaci. Orientalismus je způsob komunikace s Východem, ve kterém dominuje západní styl a západní chápání, což implikuje určitý, západní charakter soudů, hodnocení, pohledů na Východ, ve kterém je myšlenka výkonu moci nad Východem. viditelné. K popisu orientalismu Said odkazuje na pojetí diskurzu Michela Foucaulta :

Můj postoj je takový, že bez zkoumání orientalismu jako diskursu nelze porozumět výlučně systematické disciplíně, jejímž prostřednictvím by evropská kultura mohla orientovat, ba dokonce jej produkovat, politicky, sociologicky, ideologicky, vojensky a vědecky, a dokonce ani imaginativně. období po osvícenství.

Pojem reprezentace

Jako epigraf ke knize Said používá citát z Karla Marxe Osmnáctý brumaire Louise Bonaparta - "Nemohou reprezentovat sami sebe, musí je zastupovat druzí." Orientalismus je podle Saida politická, sociologická, ideologická, vojenská a vědecká reprezentace. Edward W. Said ve své práci říká, že koncept reprezentace má v moderní evropské tradici velký význam. Na rozdíl od prezentace reprezentace vytěsňuje předmět zkoumání, předmět samotný, a nahrazuje jej figurativními konstrukcemi. Východ podle orientalismu nemůže mluvit sám za sebe, nemůže se prezentovat, je třeba za něj mluvit, být reprezentován, a proto potřebuje evropskou vědu. Východ je zastoupen v evropských historických, filologických, uměleckých, imaginativních textech, v politických smlouvách. Orientalismus byl jedním z předpokladů Napoleonova vojenského tažení do Egypta, stavby Suezského průplavu a tak dále. Podle Saida,

Orientalismus je kulturní a ideologická reprezentace, diskurs s relevantními institucemi, slovní zásoba, vědecká tradice, obrazy, doktríny, koloniální byrokracie

Reprezentace podkopává možnost poznání podstaty. Said kritizuje a ukazuje selhání takové metody a ideologické pozice. Orientalismus však není pouze kombinací reprezentací Orientu. Orientalismus je výsledkem kulturní hegemonie Západu, jejíž podstata je ztělesněna v myšlence evropské nadřazenosti nad ostatními neevropskými národy. Taková kulturní dominance dává orientalismu sílu a trvanlivost a nadřazenost je základem pro vytvoření určitého postoje k Východu. V 19. století používání slova „orientální“ spisovatelem mimovolně vykouzlilo v mysli čtenáře asociace se smyslností, zaostalostí, necivilizací, sklonem k despotismu atd. Ve 20. století se pohled na Východ a Araby nezměnil: zmínka o Východu buď vyvolala strach („žlutá hrozba“, „mongolské hordy“, „temná panství“), nebo nutnost mít jej pod kontrolou. (kvůli appeasementu, výzkumu, vývoji, okupaci Tento soubor klišé a přesvědčení byl považován za samozřejmost a nebyl zpochybňován. Studium Východu bylo založeno na suverénním západním vědomí.

Zvláštní pozornost věnuje Said reflexi orientalismu v literatuře. V literárních reprezentacích je jasnou linií vnímání Východu jako místa emancipace, fantazie, erotických tužeb. Edward V. Said ve svém díle zmiňuje takové postavy vědy a literatury jako Antoine Isaac Sylvester de Sacy, Ernest Renan , Louis Massignon, Edward William Lane, Gustave Flaubert, Francois Rene de Chateaubriand, Richard Burton atd.

Orientalismus jako imperiální tradice

Interakce Západu s Východem z podmínek akademického bádání v knihovnách, univerzitách, archeologických expedicích v posledních staletích plynula do vztahu říše a její kolonie. Orientalismus je simulakrum Východu, vytvořené na Západě pro potřeby Západu, k podpoře jeho imperialistických zájmů a udržení hegemonie.

Vztah Západu a Východu je vztahem moci, dominance Západu a Východu, která se stala orientální. Saidův postoj je, že orientalismus je soubor prostředků a nástrojů (jako umění, věda atd.) pro zajištění západní dominance na východě a udržení imperialistických pozic. Said uvádí jako příklad spiknutí "Břemeno bílého muže" od R. Kiplinga , ve kterém je bílý muž zpěvákem impéria a plní "poslání" Západu. Podle Saida je orientalismus ospravedlněním imperiálních zájmů a nároků Západu a získal imperiální kontext po Napoleonově dobytí Egypta v roce 1798. V průběhu 19. století ve Francii a Velké Británii orientalismus upevnil své postavení, neboť bylo nutné vysvětlovat zejména důstojníkům sloužícím v kolonizovaných zemích a zdůvodňovat, legitimizovat politickou dominanci obou předních říší na Východě. Západ mluví o Východě v termínech imperialismu, rasismu a etnocentrismu .

Evropská identita

Myšlenka orientalismu koreluje s myšlenkou Evropy. Pro utváření identity Západu Evropa potřebovala existenci druhého, protikladu, Jiného. Konstrukce, vynález západní identity, byla podle Saida založena na opozici „my“ a „oni“. Východ navíc pomohl Evropě (či Západu) definovat si vlastní obraz, představu, osobnost, zkušenost na principu kontrastu. Said považuje řecko-perskou válku (od roku 492 do roku 449 př. n. l.) a starověké Řecko, které srovnávalo svou svobodu s absencí na Východě, za výchozí bod pro opozici Západu vůči Východu.

Znalosti a moc

Podle Saida neexistuje „čisté“ poznání, které není ovlivněno ideologickými postoji. Tak či onak je spisovatel nebo vědec ovlivněn takovými faktory, jako jsou životní okolnosti, příslušnost k určité třídě, hodnotový systém atd. Vliv ideologie na literaturu je tedy nevyhnutelný. Said zmiňuje taková slavná jména jako John Stuart Mill , Arnold, Carlyle , Newman, Macaulay, Ruskin , George Eliot , Charles Dickens , aby potvrdil, jak pobyt v říši ovlivňuje formování určitých názorů na imperialismus, rasu atd.

Orientalismus proto není jen politickou entitou či sférou pasivně reflektovanou kulturou, humanitními vědami či institucemi, ani obrovskou a chaotickou sbírkou textů o Východě, ani výrazem a projevem jakéhosi odporného „západního“ imperialistického spiknutí s cílem udržet "Východní" svět v podání. Jde spíše o rozšíření geopolitického vědomí na estetické, humanitární, ekonomické, sociologické, historické a filologické texty.

Orientalismus se také vyznačuje velkým literárním, badatelským dědictvím, které je základem, základem pro vznik a tvorbu následných orientalistických textů. Každý, kdo píše o Východě v rámci orientalismu, přeformuluje, reprodukuje již vyslovené myšlenky, odkazuje na již napsaná díla na toto téma. Tato „textová“ kultura přispívá k dalšímu šíření různých nálepek, klišé a předsudků o Východě. Napoleon, připravující se na dobytí Egypta, měl představu o Východě, sestavenou na základě mýtů, přečtených textů, představivosti, nebyla však podložena žádnými empiricky získanými fakty, střetem s realitou. Někteří učenci, kteří se zabývali Východem, se s krajem nijak přímo nestýkali, nejezdili tam, studovali ho z knih. Poznatky o Východě tedy nejsou pravdivé, ale znovu vytvořené, konstruované.

Islám a orientalismus

Said ukazuje, jak orientalismus ovlivnil evropský pohled na islámské náboženství. Vzhledem k četným útokům islámských států na Evropu byl islám vnímán jako hrozba. Proto později, jak autor poznamenává, islámské náboženství symbolizovalo terorismus, barbarství a destruktivní moc. Od chvíle, kdy evropští křesťanští učenci vnímali islám jako kacířství, a proroka Mohameda byla vnucena nálepka „podvodníka“:

Ve středověku bylo osobnosti Mohameda připisováno velké množství vlastností, které odpovídaly „rysům hlasatelů „svobodného ducha“ (Svobodný duch) (XII. století), které se tehdy skutečně objevily v Evropě, vyžadovaly důvěru. a shromáždili následovníky

Ve středověku a rané renesanci byl vývoj určitého křesťanského obrazu islámu posílen vznikem děl z oblasti poezie, různými debatami ve vědecké komunitě a zakořeněnými lidovými předsudky. V době středověku byl islám obrazem a byl interpretován pro potřeby středověkého křesťanství. Said říká, že islám se i ve 20. století jen zřídka stává předmětem seriózního výzkumu a práce, které se tomuto tématu přesto věnovaly, mají povahu tendenčního teoretizování, ideologicky zaměřené a dogmatické.

Kritika

Saidova kniha vyvolala ohlas, vyvolala názorový boj [1] . Hlavním kritikem Saidova „orientalismu“ byl Bernard Lewis , britský a americký historik a orientalista [2] . Vědec Saida obviňuje, že autor „orientalismu“ dal tomuto „ctihodnému“ pojmu negativní konotaci, že svůj výzkum prováděl na základě sekundárních zdrojů a obecně neuvedl závažná fakta. Bernard Lewis vidí nejslabší stránku „orientalismu“ v nemožnosti vyvrátit knihu, neboť postrádá ucelenost podání, tvoří ji nefunkční citace a chybné překlady, hříchy s opakováním stejných tezí a předmět jejího studia je extrémně nejasné. Podle Lewise Said svým textem manévruje mezi chvályhodným slovem a udáním. Stejně neuvěřitelné je naléhání, s nímž Said předstírá, že Východ neexistuje, že je to pouze výmysl západní mysli a konstrukt orientalistů. Pokud neexistuje Východ, pak je nemožné ho zbavit jakýchkoli přirozených vlastností. Jak poznamenává Lewis, Said je nekonzistentní a výraz „pravý východ“ mu často vyklouzává z pera, například když píše o orientalismu druhé poloviny 20. a politicky ozbrojený." [3]

Dalším známým kritikem Saidova díla byl Robert Irvine, britský historik středověku Arabského a Blízkého východu, autor knihy „Pro žízeň po vědění: Orientalisté a jejich nepřátelé“ [4] Kniha je považován za obranu metody kritického racionalismu. Irwin kritizuje Saida za jeho nedostatek obeznámenosti s předmětem. Podle Irvinea Said tradičně, stejně jako mnoho představitelů západní vědecké komunity, ignoroval názor arabských vědců, jejich díla:

Pokud sem přidáme nejznámější arabské historiky, kteří psali ve svém vlastním jazyce, pak by výčet mohl zabrat zbytek knihy. Said ale nechce, aby se Arabové zastupovali, a je to on, kdo jim popírá právo na svobodu slova. Když si člověk přečte antiorientalistické spisy arabských spisovatelů Anwara Abdel-Malka, A. L. Tibawiho a Abdullaha Laruiho, je jasné, že Said by nemohl napsat orientalismus bez svých předchůdců. [5]

Irwin se ve své knize zaměřuje na to, jak byl „orientalismus“ přijímán v arabském světě, arabským tiskem, a zdůrazňuje nedokonalost Saidova postmoderního přístupu:

Sadiq Jalal Al-Khazm ve svém brilantním článku „Orientalism in Reverse“ souhlasí se Saidem o tvrdohlavosti orientalistů a jejich touze vytvořit „ontologický příkop“ mezi Východem a Západem, ale obviňuje ho ze stereotypizace orientalismu a dává islámu grotesku. vzhled. [...] Al-Hazm si myslí, že v očích Saida je reprezentace důležitější než realita a že jeho nepřátelství vůči jakékoli schematizaci a kodifikaci znalostí je způsobeno jejich iracionalitou. [6]

Irwin Saidovi vyčítá, že používá nespolehlivá fakta nebo jejich úplnou absenci, stejně jako ignoruje německý orientalismus (který zahrnuje ruskou orientalistiku a literaturu o orientalismu psanou latinsky) a že studuje východ, který se omezuje pouze na arabský svět, nikoliv zahrnující Turecko (Osmanská říše) a Írán (Persie). Irwin také poukazuje na Saidovo mylné tvrzení, že Středomoří bylo ovládáno Francií a Velkou Británií od 17. století, kdy tam vládli Turci v rivalitě s Benátčany.

Poznámky

1. Sophie Basch. L'envers de l'orientalisme. Kritika. Avril 2008. Ročník LXIV-No731. p. 291-305.
  2. Používání vašich dat Slate